onsdag 5. mai 2010

Samoa

Samoa (31/3 - 13/4)

Ja da var det på tide med en liten oppdatering av bloggen vår igjen og vi begynner med samoa.

Litt småfakta først: Samoa ligger sammen med en gruppe øyer i den sørlige delen av stillehavet og det ligger ca midt imellom hawaii og New zealand. Det er ikke store området og arealet ligger på like under 3000 kvadratkilometer noe som gjør det litt mindre en Rhode Island. Samoa består hovedsakelig av to hoved øyer, Upolu og Savaii og en liten gjeng med småøyer. Hovedstaden heter Apia og ligger på øya Upolu. I dag er det ca 220,000 innbyggere på Samoa hvor av flesteparten kan engelsk og i motsetning til Norge så oppfordrer de fleste foreldrene barna sine til å snakke med fremmede folk.

Den 31 mars rund 05.30 lokal tid landet det seks trøtte individer på Apia flyplass og noe av det første jeg sier til Kevin i det vi forlater flyet er: "Ja dette er virkelig Syden-følelsen sin det." Vi blei møtt av en god luftfuktighet, litt skumring i det blå, veldig deilig temeratur og en liten gjeng musikere som spilte koselig musikk i det vi hentet bagasjen.
Det tok ikke lange tiden før vi var kommet dit vi skulle tilbringe de neste to ukene. For folk som var vant med å sove i bilen og på hotelrom så var dette et romslig hus med 5 soverom, et kjøkken/stue, 1 bad, 2 toalett fordelt på 2 etasjer og en stor hage. Vi fikk såvidt satt fra oss sakene før vi blei tatt med på frokost i byen og tilbake igjen.

De første dagene tilbringte vi i vår egen hage for å ta igjen litt tapt sol og bare slappe av. Vi brukte også tid på å bli kjent med byen og området vi bodde på før vi på dag 3 blei kjørt til et sted som het sliding rocks. Sliding rocks er naturens egen verson av vannsklier. Det var hovedsakelig 3 nivåer med vann hvor vannet rant ifra nivå 1, langs fjellet ned til nivå 2, og deretter ned til nivå 3 noe som utgjorde det til et par sklier. Her hadde vi et par timer med moro før vi blei henta og kjørt tilbake.
Etter noen dager med moro rundt i området fikk vi besøk av 4 andre reisende fra Norge som skulle bo med oss 1 natt før de skulle videre igjen. På den samme dagen som de skulle reise var vi blitt invitert til en sermoni, hvor vi først satt i en ring å dele historier med hverandre samtidlig som vi drakk kava. Kava smakte som vann du akkurat hadde vasket sokkene dine i og det så igrunn litt sånn ut å. Den skulle også gi deg et lite "buzz" sa husverten. Han sa også at kava er godt for kroppen og funket på en måte som medisin. Senere på kvelden fikk vi delta i å tilbrede mat slik som de pleier å tilbrede den på samoa å spise den etterpå. Når mørket nærmet seg blei gjestene våre kjørt til flyplassen og vi trakk oss stille tilbake vi og.
Litt seinere ut i uka blei vi tilbudt et guida tur rundt på øya av husverten vår Rev, noe som vi sa ja til ganske raskt. Vi sto opp tidlig, vel tidlig for oss å være, før vi blei henta av Rev og måtte hoppe opp på lasteplanet hans. Han begynte med å vise oss en grotte med vann hvor vi kunne svømme fram og tilbake gjennom et hull i grottevegen som lå under vannet. Vi Gjorde det alle som en, selv om det blei noen mindre skader på et enkelt individ, et lite stykk Henriette. Etter litt kjøring igjen stoppet vi på en veldig fin strand hvor vi fikk badet i helt klart vann og det var også mat å kjøpe her så vi fikk spist litt etterpå. Videre tok han oss med en foss som vi fikk hoppe fra og deretter til et stort underjordisk naturbaseng. Vi kom oss ut på veien igjen før vi etter 20 minutter var ankommet siste stopp. Dette var mer et sted hvor vi kunne hoppe ifra noen hyller og ha det gøy. Etter dette var klokken blitt mange og vi blei kjørt hjem igjen.
Et par dager etterpå leide vi oss noen mopeder for en hel helg og hadde planer om å utforske øya litt selv. Vi begynte med å ta den samme veien som Rev hadde tatt oss med på og det blei til at vi brukte dagen på å kose oss på den fine sandstranda og vi rakk også en tur innom det siste hoppestedet før det begynte å bli mørkt. Det å kjøre moped rundt øya var en artig og god opplevelse for langs hele veien og over alt hvor vi kjørte var det folk som sto å vinka til oss og det var også godt med litt vind mot kroppen for sola tok ganske bra på kroppen.
Når helgen var ferdig så tok vi en taxi til et sted i nærheten hvor vi kunne snorkle, det var lav-vann når vi kom dit så det var ganske grunnt et langt stykke ut, før vi kom ut dit hvor de fleste fiskene befant seg. Dette var bare en liten smakebit på hva vi kommer til å få se når vi skal på snorkletur i Australia.
Etter nesten 2 uker på Upolu så bestemte jeg meg for at jeg også ville se hva den andre øya på Samoa hadde å tilby, så siste dagen før vi skulle reise så tok jeg turen over til Savaii og fikk utforsket litt der. På ferga over møtte jeg en som opprinnelig var fra samoa, men han hadde bodd i Australia den siste tiden. Av han blei jeg annbefalt et koselig sted jeg kunne sove for å få en viss opplevelse utifra øya. når jeg var kommet over på Savaii sendte han meg med en buss som var framme etter ca 30 minutter. Jeg kom inn på stedet jeg var blitt annbefalt og det første jeg får i hånda når jeg kommer inn var en åpen kokosnøtt som jeg kunne drikke ifra og en liten utehytte med plass til meg og tingene mine. Jeg var framme ganske seint så det tok ikke lange tiden før jeg blei servert kveldsmat. Her kom jeg i kontakt med en veldig koselig familie fra New Zealand som bare hadde vært på Savaii i et par dager, men var det noe de annbefalte så var det å snorkle med skilpadder. Så dagen etter på sto jeg opp til servert frokost, før jeg leide meg en sykkel og leita meg fram til der jeg kunne svømme med skilpaddene. Etter 20 min på sykkelen var jeg der og like etterpå var jeg i vannet ombringet av 7, 8 skilpadder. Her fikk jeg svømt, og matet de store dyrene før jeg måtte tilbake og pakke sakene mine før den siste båten ifra øya gikk. Jeg møtte resten av gjengen på flyplassen i Apia noen timer seinere.

Helhetsintrykk:
Et veldig stille, tilbakelent land, umulig å gå på gaten uten at noen sa hei til deg eller begynte å prate med deg. Også et folk som er veldig hjelpsomme, noe de virket veldig stolte over. Vakkert land, men hovedopplevelsen her var vel sermonien og den guida turen vi var på med husverten vår Rev.
Det var også veldig deilig å ha et eget hus etter å ha levd ifra bilen den siste måneden. Her hadde vi muligheten til å stå opp når vi ville isteden for å måtte sjekke ut av hotelrommet innen kl. 10.00. Vi hadde også et rom hver så vi fikk litt tid for oss selv, men det beste med å ha hus, var at isteden for å måtte spise ute så og si hver dag, så hadde vi endelig muligheten til å kjøpe inn litt ordentlig mat og lage selv. Vi klarte også å lage en ordentlig matordning, så hver dag så var det en eller to som lagde middag til resten. Her fikk vi servert god mat ifra alle parter som blant annet Leif sin hyrdepai og Ann Therese's tacokake.


Div bilder fra Samoa:

































2 kommentarer:

  1. Ser fantastisk herlig ut!! NYT DET!!:)

    SvarSlett
  2. For noe fine bilder !! Dette ser rett og slett herlig ut. Mamma og pappa Aske

    SvarSlett